Părinții care ne trec pragul spun că structura pe care o avem în spatele programului Gifted4All este una total diferită de alte forme educaționale: procesul de selecție, modul de intervenție (pe vărstă cognitivă, vârstă emoțională și vârstă biologică), abordarea și integrarea familiei, a profesorilor, metodele de evaluare.

Având această validare, următorul pas este deschiderea școlii în septembrie 2020. Suntem întrebați adesea cum va funcționa sistemul nostru școlar, special dedicat copiilor cu abilități înalte.

Răspunsul este simplu: la fel ca orice școală acreditată pe curriculum internațional, cu diferența majoră în modul de constituire al claselor și al anilor de absolvire. Copiii nu vor parcurge anii de școală liniar, ci în funcție de ariile de dezvoltare pe toate cele trei paliere  – cognitiv, emoțional, biologic.

 

Pe ce ne bazăm:

  • anamneză
  • testare psihologică pentru identificarea coeficienților de inteligență cognitivă (fluidă – logică și cristalizată – dobândită prin limbaj, viteza de procesare, coeficientul de memorare), inteligență emoțională / socială, temperament
  • modelul SEM, dezvoltat de Joseph Renzulli și Sally Reis
  • pilotarea și adaptarea modelului SEM prin intermediul programului Gifted4All   (programul se adresează copiilor de la 2 ani până la 17 ani)
  • evaluări internaționale – aici despre Bacalaureatul American, iar aici despre Bacalaureatul Internațional
  • normele Ministerului Educației de echivalare a diplomelor
  • lobby și advocacy pentru ca în Legea Educației, la art 57 sau 77, să se introducă un alineat care să le permită acestor copii să susțină examenul sumativ începând cu vârsta de 15 ani (vezi Legea Educației din Germania (Austria) 17, alin (4) APOGrundStGy idF v. 22.07.2011, zuletzt geändert am 28.06.2018)

„Principiul de accelerare începe cu punctele forte ale individului și este unul dintre cele mai eficiente strategii de promovare” (Heller 2001, 37). Prin accelerare se înțelege „parcurgerea unui curriculum mai rapid” (Ziegler 2008, 78), ceea ce la rândul său înseamnă, de exemplu, înscrierea timpurie în școală, sărirea uneia sau a mai multor clase, participarea temporară la lecțiile din clasele superioare, scurtarea curriculumului sau cursurile de învățare. Richter (2003, 70) adaugă, de asemenea, extinderea curriculumului, finalizarea timpurie a școlii, admiterea timpurie la universități, ritmul de învățare selecționat de la sine și programe de îndrumare. Potrivit lui Ziegler (2008, 78), studiile științifice arată că accelerarea este cea mai eficientă dintre măsurile tradiționale de sprijin. Dacă elevii extrem de înzestrați diferă semnificativ de colegii de clasă în ceea ce privește ritmul lor de învățare, o succesiune rapidă a etapelor de predare satisface multe dintre nevoile lor, iar conținutul programelor de învățământ la toate nivelurile școlare nu satisface nevoile elevilor și este o provocare, atunci este recomandată accelerarea (Richter 2003, 70).”

„Diferențierea în funcție de abilități înseamnă că cei capabili de performanță înaltă pot participa la cursuri speciale pentru ei, învățând separat de restul clasei la unele materii sau pot frecventa cursurile unor școli speciale pentru copii înzestrați.(Winner, Ellen 2007, p.111). Winner  vorbește în special despre ultima variantă. Succesul absolvenților de la școlile speciale pentru copii cu abilități înalte este stâns legat de inovarea modelului de învățare-educare. Elevii foarte dotați sunt mai buni în școlile special dedicate lor decât în ​​școlile obișnuite.” (Winner, Ellen 2007, p.111)

Mai jos vă lăsăm să mărturia unei adolescente din Germania.

„Es hat mir so viel Spaß gemacht! Mich hat das Überspringen immer sehr motiviert. Ich war früher mit der Ausbildung fertig und früher unabhängig (…)“ Katrin, übersprang drei Klassen und machte ihr Abitur mit 16 Jahren. Zitat in: Heinbokel, A. (2016)

(traducere) „A fost atât de ușor pentru mine! Asta m-a ținut mereu motivată. Mi-am terminat studiile mai repede și acest aspect m-a ajutat să îmi capăt independența mai repede (…) ” Katrin a sărit peste trei clase și a absolvit la 16 ani. (citat din Acceleration: Still an Option for the Gifted Annette Heinbokel)

——————————————————————————————-

În concluzie, școala care liniarizează (clasa 1 – a XII-a / XIII-a) nu răspunde acestor nevoi, oricât de bună ar fi din punct de vedere metodologic și corp profesoral. La aceste concluzii au ajuns toți specialiștii care cercetează fenomenul de mai bine 40 de ani.

 

Share
© 2016 Kleine Schule
Top
Urmareste-ne si pe Facebook